JOY
Waar ligt de passie van jou als ondernemer, je bedrijf of merk? Waarom sta je iedere dag weer op en wat zorgt ervoor dat hetgeen je doet voelt als een roeping?
ENVIRONMENTAL AWARENESS
Je bewust zijn van je omgeving is iets anders dan je ervan vergewissen of er draagvlak is voor wat je wil doen. Zo zijn succesvolle ondernemers zich op een andere manier bewust van hun omgeving en zien zij kansen die anderen niet zien, omdat ze verder kijken en tendensen aanvoelen die buiten de periferie van hun onderneming ligt.
TRUE
Blijf dicht bij jezelf als ondernemer, bedrijf of merk. Authenticiteit werkt alleen als je het echt bent, niet als je het alleen maar roept. Je kunt het beter laten zien in je daden, dan je laten verleiden het te roepen. Werk en doe de dingen op een manier die bij je past als bedrijf of merk en waar je achter kunt staan.
AMBITIOUS
Durf te dromen, kom uit je comfort zone. Het voordeel daarvan is dat wanneer je jezelf ertoe zet groot te denken, je hersenen van het bestaande pad af zullen wijken en nieuwe verbindingen aangaan, wat weer leidt tot een andere kijk op de zaak, nieuwe wegen, nieuwe ideeën.
INSPIRATIONAL
Wat je doet en hoe je het doet als bedrijf of merk, moet mensen in beweging zetten. Dat kan bijvoorbeeld door te laten zien hoe iets anders kan, door na te denken over je werkveld, en dat bijvoorbeeld te delen. Het is het makkelijkst om inspirerend te zijn middels iets waar je echt in gelooft en enthousiast van wordt (Joy).
MEASURABLE
Maak doelstellingen meetbaar. Daarmee geef je jezelf de mogelijkheid om te monitoren en te verklaren waarom een doelstelling niet gehaald is. Want woorden als structureel, significant, streven, etc. lijken wel een hoop te zeggen, maar laten te veel ruimte over voor interpretatie.
Je kunt een doelstelling meetbaar maken door er een periode in op te nemen, of heel concreet, aantallen of likes. Je kunt een doelstelling ook concreet maken door te zeggen dat je de FD Gazellen wilt aanvoeren of dat je een x aantal positieve (re)tweets van klanten krijgt met complimenten voor je merk. Zulke doelstellingen dagen je meteen uit relevant te zijn.
ENGAGEMENT
Door je werkelijk te verdiepen in je klanten, wat hen beweegt en daar op een inspirerende wijze weet int te spelen, dan voelen mensen zich betrokken, zowel intern als extern. Zorg dat mensen (bv. werknemers, klanten) kunnen participeren enje creëert instant acceptatie en draagvlak..